pühapäev, 24. aprill 2011

Pühadetunnet aastast 1968 ehk üks õige pasha



Olen igal aastal lihavõtete puhul ikka teinud mingit kohupiimatoitu, aga enamasti pigem pokaalipashat (nõrutamata kohupiima-vahukoore kreemi rosinate ja apelsiniga) kui õiget nõrutatud pashat. Kui sel aastal netist retsepte vaatasin, oli pilt väga kirju ja erinevaid eestikeelseid retsepte valida vähemalt 20 ringis.



Aga siis vast tuli mul mõte. Otsisin üles oma vanaema kingitud raamatu „Kohupiimatoidud” aastast 1968 ja tegin selles kirjeldatud kuumutatud pashat. Ainus, mida muutsin oli või kogus – see tundus vanas retseptis kuidagi väike. Panin 100g asemel kohe 175g ehk terve paki. No tõsi… ega ma otseselt paastunud ei ole enne lihavõtteid, et endale sellist või kogust lubada saaks, aga lapsega haiglas veedetud nädal on mind siiski kilokese võrra keremaks teinud ja pisut võid on täitsa omal kohal.

Alguses imestasin, et retsept ei näe ette üldse sidrunit ega apelsini – ainult sukaadi. Siis aga sain aru, et ilmselt retsepti avaldamise ajal ei olnud kevadel kuskilt sidrunit ega apelsini võtta. Hea kui jõuludeaegsetest apelsinidest sukaadigi alles oli. Pean küll üles tunnistama, et minu sukaad ei valminud kodusel teel jõuludeaegsetest apelsinidest, vaid ostsin selle poest. Olen seda vahel ka kodus teinud, aga nüüd haige lapse kõrvalt ei viitsinud jännata. Õnneks tuli pühaderoog maitsev ka poest ostetud sukaadiga.





Kuumutatud pasha aastast 1968

2 muna
1 kl suhkrut (mina paneks küll 0,5 kl, muidu on liiga magus)
0,5 kl rõõska koort (35%-list)
100 g võid (mina panin 175 g)
500g kohupiima (teralist, mitte pastat)
0,5 tl vanillisuhkrut
50 g rosinaid (mina panin üle poole klaasi)
1 spl sukaadi
Pisut soola

Vahusta munad suhkruga, lisa sellele läbi sõela aetud kohupiim, koor ja või. Kuumuta segu vaiksel tulel segades keemiseni (mul kulus selleks umbes 20 minutit). Ära keeda! Lisa rosinad ja sukaad.

Lase segul paar tundi jahtuda. Seejärel vala segu marliga vooderdatud sõelale või spetsiaalsesse pasha vormi ja lase vajutise all (mina panin marlisse mässitud segule vajutiseks alt lameda kausi ja selle peale purgi mett) seista üle öö. Järgmisel päeval kalla pasha vormist välja vaagnale või taldrikule (soovi korral kaunista) ja serveeri.

Kaunistamiseks kasutasin apelsiniviile, füüsaleid (mis jätavad alati väga elegantse mulje) ja pashast järele jäänud sukaadi.






2 kommentaari:

  1. Minulgi see raamat olemas.
    Pasha näeb väga isuäratav välja :)

    VastaKustuta
  2. Maitses ka väga mõnus. Aga nagu retseptiski ütlen - pisut liiga magus. Poolest klaasist suhkrust oleks piisanud. Eks rosinad annavad ju ka magusust.

    VastaKustuta