laupäev, 23. aprill 2011

Minu lemmik kreeklane - Moussaka!



Kreeka köök meeldib mulle väga. Seda nii Kreekas käies kui ka omavalmistatud roogade näol. Moussaka on kreeka salati kõrval minu eriline lemmik.

Moussakat (mis on minu arust üks kreeka köögi pärlitest) teen sügisel baklažaanide (vabandust, aga eestikeelne sõna „pommu” on mulle endiselt võõras) kõrghooajal päris tihti. Vahel tuleb selle järele isu ka talvel või kevadel.

Leidsin selle retsepti kunagi ühest eestikeelsest kreeka toitude raamatust. Olen proovinud erinevaid, aga just seda retsepti pisut mugandades on see jäänud mu lemmikuks ja kõige maitsvamaks. Nagu lasagne puhul, teen ka moussaka jaoks kastmed tavaliselt eelmisel päeval valmis, et järgmisel päeval lihtsam oleks (eriti juhul, kui järgmisel päeval soovin rooga pakkuda külalistele ja päev on niigi toimetusi täis). Loomulikult võib aga kõike teha ka üheaegselt.


Moussaka

Hakklihakaste
1 spl õli
250g hakkliha (soovitavalt lambahakkliha)
1 spl jahvatatud vürtsköömneid (mina panen lihtsalt 0,5 tl pune või pitsa maitseainet)
1 sibul (soovitavalt punane)
2 küünt küüslauku
1 sl jahu
2 dl lambaleent või köögivilja puljongit
2 spl tomatipüreed (või pool purki purustatud tomateid)

Bešamell-kaste
2 spl võid
1 spl jahu
3 dl piima
50g (1 dl) riivitud cheddari juustu või muud tugevamaitselist juustu
1 lahiklopitud muna
Pisut soola ja pipart

Vahele
1 suur või kaks väiksemat baklažaani ehk pommut

Lõika baklažaanist umbes 1 cm paksused viilud. Raputa need soolaga üle ja lase 10 minutit soolaga seista. (See võtab baklažaanilt ära kibeda maitse.) Seejärel loputa viilud soolast puhtaks ja patsuta köögipaberiga kuivaks). Mõned küpsetavad baklažaaniviile enne lõplikusse rooga panemist pannil (mõlemalt poolt u 5 min) või ahjus (200 kraadi juures u 20 min), aga mina kasutan toorest köögivilja (minu retsept näeb ka nii ette – siis tuleb roog pisut krõmpsum).

Samal ajal valmista hakklihakaste. Kuumuta pannil õli. Haki sibul ja pruunista koos hakkliha ja vürtsköömnetega pannil umbes 5 min. Raputa juurde jahu ja kuumuta segades 1 min. Lisa pidevalt segades lihaleem, tomatipüree, purustatud küüslauk ja pune. Maitsesta soola ja pipraga. Hauta tasasel tulel umbes 30 min.


Bešamell-kastme jaoks sulata või kastrulis, raputa juurde jahu ja kuumuta segades 3 minutit (kuni jahu muutub teraliseks, kuid värvus ei muutu). Lisa vähehaaval juurde eelnevalt soojendatud piim. Kuumuta edasi, Kui segu pakseneb (keeta ei ole vaja), lisa juust. Tõsta segu pliidilt ja kui see on jahtunud, sega kastmesse lahtiklopitud muna. Maitsesta soola ja pipraga.

Määri äärtega ahjuvorm õliga, tõsta hakklihakaste vormi, lao sellele baklažaaniviilud ja vala üle bešamell-kastmega. Küpseta u 200 kraadi juures 45-60 minutit kuni pealispind on kenasti pruunistunud. Kõrvale paku näiteks kreeka salatit või mõnd rohelist salatit.Naudi klaasi hea punase veiniga!

2 kommentaari:

  1. See roog tuleb sul alati imemaitsev välja. Proovin täna seda teha (asendades lamba mingi muu lihaga) ja hakkan nutma, kui välja ei tule ;)

    VastaKustuta